loading...
طراح حرفه ای سازه
مهندس علی بازدید : 232 دوشنبه 13 مرداد 1399 نظرات (0)

دیوار حائل سازه ای است که برای پایداری بدنه گودبرداری‌‌ها خاکی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. استفاده از دیوار‌های حائل در گودبرداری‌های ساختمانی البته رایج ترین کاربرد این سازه در کنار همه استفاده های آن در مهندسی عمران است. اجرای صحیح دیوار حائل از بروز خطرات جانی و مالی ناشی از ریزش گود‌‌ها جلوگیری می‌کند و به طراحی مهندسی دقیق و اجرای بدون نقص نیاز دارد

دیوار حائل وزنی

 

این نوع از دیوار حائل با استفاده از وزن خود از فروریزش دیواره گود محافظت می‌کند. برای ساخت این نوع از دیوار می‌توان از سنگ، بتن و آجر استفاده کرد. اجرای دیوار حائل وزنی ساده است و برای گود‌های تا عمق ۳ متر می‌‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

دیوار حائل شمع-ورق (Sheet pile)

این نوع از دیوار حائل از ستون‌های چوبی یا فلزی ساخته می‌شود که به یکدیگر چفت می‌‌شوند. پانل‌‌ها جداگانه داخل خاک فرو برده می‌شوند و بعد از قرار گرفتن نری و مادگی بست‌‌ها در داخل هم، گودبرداری آغاز می‌شود. این نوع از دیوار حائل در خاک‌های نرم و سواحل کاربرد زیادی دارد. به عنوان یک قاعده، طول پانل‌‌ها در این روش سه برابر عمق گودبرداری است. پانل‌‌ها طوری داخل خاک قرار می‌‌گیرند که دو سوم ارتفاع پانل زیر خاک کف گودبرداری مدفون می‌‌ماند.

دیوار حائل شمع ورق

دیوار حائل شمع ورق بتنی از همین نوع هستند که بطور گسترده در ساختمان سازی در ایران کاربرد دارند. این نوع دیوار از شمع‌های بتنی درجاریز مجاور هم ایجاد می‌شود و دامنه کاربرد وسیع تری نسبت به نوع فلزی دارد. دیوار حائل شمع ورق برای خاک‌های نرم یا سخت با تراکم بالا یا غیر متراکم مورد استفاده قرار می‌گیرند و محدودیتی در عمق خاکبرداری ندارند.

دیوار حائل بتن مسلح

این نوع از دیوار‌های حائل از بتن مسلح ساخته می‌شوند. ضخامت آن‌ها به خاطر وجود آماتور نسبت به دیوار‌های وزنی بسیار کمتر ولی طراحی و ساخت آن‌ها پیچیده تر است. در این نوع از دیوار حائل، دیوار به صورت یک تیر طره عمل می‌کند که ریشه آن درون دال بتنی مدفون در خاک قرار دارد. دیوار حائل بتنی از پاشنه و پنجه برای کنترل نیرو‌های فشاری خاک استفاده می‌‌کند و به صورت‌های T معکوس یا L  رواج بیشتری دارد. این نوع دیوار برای گودبرداری‌های تا عمق ۸ الی ۱۲ متر مناسب است.

ایجاد دیوار حائل با استفاده از نیلینگ (Nailing)

روش نیلینگ یک روش ساده و کاربردی برای مسلح کردن خاک است که به وسیله آن می‌توان دیواره یک گود را تا عمق دلخواه پایدار کرد. این روش در ایران هم استفاده زیادی دارد و بسیاری از برج‌هایی که با فونداسیون‌های با عمق بیست متر و بیشتر در شمال تهران ساخته می‌شوند، از روش نیلینگ در آن‌ها استفاده شده است. مکانیزم این روش به گونه ای است که در آن دو طرف سطح گسیختگی محتمل خاک با استفاده از میله‌های فولادی به هم دوخته می‌شوند و با این روش پایداری گود افزایش می‌یابد. در نیلینگ یک میله فولادی تا عمق مشخصی در دیواره گود جایگذاری و اطراف آن با استفاده از تزریق بتن مقید می‌شود. سپس قسمت بیرون آمده میله با یک صفحه فلزی مهار شده و روی آن شاتکریت انجام می‌شود. مزیت ساخت دیوار حائل با استفاده از نیلینگ، اقتصادی بودن آن نسبت به روش‌های مشابه است.

دیوار حائل با روش نیلینگ

دیوار حائل مهار شده

این نوع دیوار حائل از یک صفحه فولادی ایجاد می‌شوند که در با استفاده از کابل یا می‌ل مهار داحل خاک و سنگ پشت دیوار مهار شده است. ساخت این نوع دیوار حائل معمولا مستلزم دسترسی به پشت دیوار است و به همین دلیل کاربرد زیادی در ساختمان سازی ندشته و بیشتر در دیواره‌های ساحلی استفاده می‌شود. با این حال، در برخی وارد میله‌های فولادی یا کابل با استفاده از روش تزریق، درون عمق خاک مهار می‌شوند تا دیواره گود با نیروی فشار صفحات به خاک، پایداری شود. 

دیوار حائل بتنی پشت بند دار

این نوع دیوار حائل با سهولت برای گود برداری‌هایی که عمق زیادی ندارند، کاربرد دارد. در این روش تیرک‌های فولادی یا چوبی و یا دیواره‌های آجری با استفاده از پشت بند‌هایی مهار می‌شوند. عامل پایدار کننده این نوع گودها، تحمل فشار خاک از طریق پشت بند‌‌ها است. از مزیت‌های این روش هزینه کم و سادگی در اجراست.

دیوار حائل بتنی پشت بند دار

در این مقاله انواع دیوار‌های حائل و موارد کاربرد هرکدام تشریح شده است. همچنین تلاش شد مکانیزم عملکرد هر کدام به همراه تحلیل اقتصادی روش‌‌ها نیز در توضیحات به طور اجمالی بیان شود. ساخت اصولی دیوار حائل در ایمنی یک پروژه نقش اساسی دارد و بر رعایت الزامات اجرای  آن توسط آیین نامه‌‌ها تاکید بسیاری شده است.

منبع:

ساختمان آنلاین

مهندس علی بازدید : 1314 پنجشنبه 02 مرداد 1399 نظرات (0)

طراحی تیرهای بتنی

یکی از مهم ترین مراحل طراحی تیر بتنی، حدس ابعاد اولیه آن است. به این منظور، پنج معیار اصلی باید ارزیابی گردد:

اول؛ کنترل معیار خیز: ارتفاع تیر باید به گونه ای انتخاب شود که از نظر خیز جوابگو باشد. مبحث نهم برای ارتفاع تیر بر حسب طول دهانه مقادیری را پیشنهاد می دهد:

مثلا برای آرماتورهای اس ۴۰۰ با تیکه گاه ساده، حداقل ارتفاع تیر، یک شانزدهم دهانه تیر پیشنهاد شده است.

دوم؛ کنترل آرماتورهای تیر: ابعاد تیر باید به گونه ای انتخاب شود که مقدار آرماتورهای تیر از مقادیر مجاز تجاوز نکند. علاوه بر این، از نظر اجرایی نیز امکان جانمایی مناسب آرماتورها در مقطع وجود داشته باشد

سوم؛ کنترل جابه جایی سازه: برای انتخاب ابعاد تیر باید به جابه جایی جانبی سازه نیز توجه داشت. با افزایش ابعاد مقطع تیر، سختی سازه افزایش پیدا کرده و تغییر مکان های جانبی سازه محدود می شوند.

چهارم؛ ضوابط شکل پذیری متوسط و زیاد: موارد زیر باید رعایت شود:

ارتفاع موثر تیر نباید از یک چهارم طول دهانه آزاد تیر بیشتر باشد

عرض مقطع تیر باید از ۲۵۰ میلی متر بیشتر باشد عرض مقطع تیر نباید از بعد ستون به اضافه سه چهارم ارتفاع تیر در هر طرف ستون بیشتر باشد

در شکل پذیری متوسط، عرض مقطع تیر نباید از یک چهارم ارتفاع تیر و در شکل پذیری بالا از سه دهم ارتفاع تیر کم تر باشد

عرض مقطع تیر نباید از بعد ستون به اضافه یک چهارم بعد دیگر مقطع ستون در هر طرف ستون بیشتر باشد.

پنجم؛ ضوابط طراحی بر اساس حریق: در فصل نوزدهم مبحث نهم،محدودیت هایی برای ابعاد تیرها و حداقل پوشش بتن از وسط آرماتور ذکر شده که باید مد نظر قرار گیرد

 

 
مهندس علی بازدید : 14230 یکشنبه 22 تیر 1399 نظرات (0)

اساس مقطع پلاستیک چیست؟

قطعا شما هم برای بدست آوردن پارامتر هایی مانند ممان اینرسی، شعاع ژیراسیون، اساس مقطع و… به جدول جدول اشتال مراجعه می کنید اما اگر مقطعی در جدول اشتال نباشد چه باید کرد؟

محاسبه اساس مقطع پلاستیک به صورت گام به گام

گام اول: مشخص کردن محل تار خنثی پلاستیک

تار خنثی پلاستیک جایی است که مقطع را از نظر مساحت به دو قسمت مساوی تقسیم می کند. بنابرین با دانستن همین ویژگی می توان محل تار خنثی پلاستیک یک مقطع را براحتی مشخص کرد.

به عنوان مثال در مقطع قبلی داریم:

با توجه به اینکه مقطع متقارن می باشد، محل تار خنثی پلاستیک افقی و عمودی آن همان محور تقارن مقطع می باشد.

 

محاسبه اساس مقطع پلاستیک

 

گام دوم: تعیین مقدار اساس مقطع پلاستیک

دومین نکته ای که در مورد اساس مقطع پلاستیک وجود دارد اینست که اساس مقطع پلاستک مقطع را به دو جزء کاملا مجزا تبدیل می کند. بنابرین دقت داشته باشید که در محاسبه اساس مقطع پلاستیک، جان این مقطع را دو قسمت جداگانه در نظر بگیرید:

همانطور که می بینید ، برای آسان تر شدن محاسبات مقطع را به 4 قسمت تقسیم کردیم.

 تعیین مقدار اساس مقطع پلاستیک

نحوه محاسبه اساس مقطع  پلاستیک مقاطع پرکاربرد به همراه مثال

به‌ طور کلی برای محاسبه اساس مقطع الاستیک پلاستیک مقاطع پر کاربرد و پروفیل‌ های ساختمانی با مراجعه به جدول اشتال به‌ راحتی می‌توان اساس مقطع هر پروفیل را بیرون کشید.

همچنین در زیر جدولی ارائه‌ شده است که مقدار مدول مقطع پلاستیک برخی از مقاطع پرکاربرد را به‌ صورت پارامتری به ما می‌دهد.

 

نحوه محاسبه اساس مقطع پلاستیک

 

اما برای محاسبه مقاطعی که در جدول اشتال وجود ندارند می‌ بایست از فرمول های محاسبه‌ شده در قسمت قبل استفاده کرد. در زیر مثالی به‌ عنوان نمونه برای مقطعی خاص آورده شده که روند محاسبه اساس مقطع الاستیک و پلاستیک را نشان می‌دهد و به همین روند می‌توان اساس مقطع هر مقطع دیگر را محاسبه کرد.

 

 اساس مقطع الاستیک شکل زیر را حساب کنید.

 

مثال حل اساس مقطع پلاستیک

 

 

ابتدا باید محل محور خنثی یعنی مرکز سطح مقطع را پیدا کنیم. داریم:

 

 

برای محاسبه اساس مقطع کافی است ابتدا ممان اینرسی مقطع را محاسبه کنیم؛ بنابراین داریم:

 

 

محاسبه اساس مقطع در قالب یک مثال

 

 

بنابراین اساس مقطع الاستیک برای دو حالت کشش و فشار با فرض اینکه لنگر اعمالی مثبت باشد برابر است با:

 

محاسبه اساس مقطع برای کشش و فشار

 

منبع:

سبزسازه

 

مهندس علی بازدید : 404 چهارشنبه 11 تیر 1399 نظرات (0)

 

خب اگر نوبتی هم باشد نوبت محاسبه ممان اینرسی دایره است. اما چرا دایره؟ خب اگر کمی دقت کنید متوجه می شوید که بسیاری از چیز هایی که اطراف یک مهندس عمران است دایره مانند است و برای محاسبات شدیدا به آن احتیاج دارد. مثلا میلگرد یا ستون های گرد و آهنی که البته جرم هم دارند. در واقع امروز قصد دارم در مورد این میله ها و کرده های توپر و جرم دار صحبت کنیم. البته محاسبات اثباتی آن را بیان نمی کنیم چون به نظر می رسد یک مهندس محاسب به اثبات این موارد نیازی ندارد و تنها باید بدانید که از چه فرمولی استفاده کنید.

ممان اینرسی اشکال رایج

ممان اینرسی اشکال مرکب

مهندس علی بازدید : 80 سه شنبه 23 اردیبهشت 1399 نظرات (1)

در طی طراحی سقف تیرچه بلوک مساله ای که همیشه بیان می شود چگونه صخامت سقف تیرچه بلوک را تعیین کنیم؟ 

خب شما باید اول این صخامت را حدس بزنید و بعد آن را کنترل کنید من اینجا به شما خواهم گفت که چگونه باید این صخامت را حدس بزنید.

تعیین ضخامت اولیه سقف تیرچه‌ بلوک

  • ضخامت سقف برای تیرهای با تکیه‌گاه ساده ≥ یک‌ بیستم یا 0.05 طول دهانه
  • ضخامت سقف ≥ 0.05*580 ← ضخامت سقف ≥ 29 سانتی‌متر
  • ضخامت سقف برای تیرهای یکسر گیردار≥ یک بیست و ششم طول دهانه
مهندس علی بازدید : 273 یکشنبه 21 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

یکی از انواع دیوار های برشی، دیوار برشی فولادی است که طراحی آن هم خاص می باشد . من در این مقاله قصد دارم در مورد دیوار برشی صحبت کنم اما طراحی دیوار برشی فولادی را در همین لینکی که گذاشته ام (روی کلمه دیوار برشی فولادی کلیک کنید) مطالعه فرمایید.

 

دیوار برشی فولادی چیست؟

 

این نوع دیوار بیشتر در سازه‌های اسکلت فولادی کاربرد دارد که ساختار آن تشکیل‌شده از یک صفحه فولادی و در مواردی، سخت‌کننده صفحه فولادی که با اتصال به تیر و ستونِ قاب، در تقویت تیر و ستون هم نقش دارد. به دلیل شکل‌پذیری و سختی بالای آن استفاده از آن در صنعت ساختمان‌سازی بهینه است. در ادامه به تشریح کامل این نوع سیستم باربر جانبی می­پردازیم.

 

 

 

 

آشنایی با اجزا تشکیل ‌دهنده دیوار برشی فولادی

دیوار برشی ­فولادی یکی از سیستم‌ های باربر جانبی است که عمدتاً در ساختمان‌های اسکلت فولادی مورد استفاده قرار می­گیرد. این سیستم از یک صفحه فولادی با ضخامت معیّن تشکیل‌شده است که در قاب‌های فولادی تعبیه می­شوند. در صورت نیاز این صفحه فولادی با سخت‌کننده‌های افقی و قائم قابل تقویت است. سیستم دیوار برشی فولادی با اتصال ورق­ جان­ دیوار به تیرها و ستون‌های اطراف آن تکمیل می­شود. هرچند ویرایش چهارم استاندارد2800 و مبحث دهم مقررات ملی ساختمان در مورد این سیستم صحبتی نکرده اند ولی این سیستم باربر جانبی در ایران هم مورد استفاده قرار می­گیرد. برای تحلیل و طراحی سیستم دیوار برشی ­فولادی در آیین‌نامه AISC341-10 ضوابطی در نظر گرفته ‌شده است. هم­ چنین آیین ­نامه­ی AISC360-10 نیز اشاره­ی­مختصری به دیوار برشی فولادی کرده ­است.

 

اجزا تشکیل ‌دهنده دیوار برشی فولادی

1-   صفحه ورق جان دیوار

2-   اعضای قائم (ستون­ها) موسوم به المان­های مرزی قائم

3-   اعضای افقی (تیرها) موسوم به المان­های مرزی افقی

4-   سخت‌کننده‌های افقی و قائم (در صورت نیاز)

 

 

 

وجود بازشو در دیوار برشی فولادی

 

وجود بازشو در دیوار برشی فولادی در بعضی مواقع به دلایل ­معماری مانند تعبیه ­ی درب و پنجره لازم است. وجود بازشو در ورق جان دیوار برشی فولادی به هنگام وقوع زلزله و ایجاد میدان کششی در ورق، می­تواند عملکرد میدان کششی را مختل کرده و مانع از استفاده ­ی کامل از تمام ظرفیت ورق شود.

میدان کششی ایجاد شده در گوشه های بازشو باعث تمرکز تنش شده(شکل15) و عملکرد ورق جان را مختل می­کند. برای حل این مشکل دو راه حل وجود دارد. اولین راه حل استفاده از سخت کننده اطراف بازشو می­ باشد تا از تمرکز تنش جلوگیری شود. راه حل دیگر استفاده از دیواربرشی موسوم به دیوار برشی­ کوپله است. در این ­روش از دو دیوار برشی به‌ صورت مجزا استفاده می­شود که به ­وسیله­­ ی یک ­تیر موسوم به تیر همبند به همدیگر وصل شده­ اند. هرچند دیوارهای ­برشی به صورت مجزا از هم اجرا شده­ اند ولی اجرای تیرهمیند بین آن­ها، سبب هماهنگی رفتار و عملکرد دو دیوار در حین زلزله می­شود، به عبارت دیگر دو دیوار مجزا، به همدیگر بسته و کوپل شده و عملکردی مشابه با دیوار برشی معمولی دارند. بنابراین اگر در قابی نیاز به ایجاد بازشو بود استفاده از روش دیوار برشی کوپل باید از قبل پیش بینی شده باشد، به ­طوریکه بتوان در دو سمت بازشو دیوار برشی کوپل تعبیه کرد. البته این روش بیشتر برای مواقعی معمول است که ابعاد بازشو بزرگ باشد در غیر این صورت روش اول اقتصادی­ تر است.

 

 

 

 

 

 

 

منبع:

عمرانی ها

 
مهندس علی بازدید : 195 چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

همانطور که می دانید سقف تیرچه بلوک یکی از رایج ترین انواع سقف در ایران شناخته می شود که در این مقاله قصد داریم با اجزای سقف تیرچه بلوک بیشتر آشنا شویم

سقف تیرچه بلوک

این سقف نوعی دال یک طرفه می باشد و نام دیگر آن سقف تیرچه دال است که از سه عنصر ۱. دال، ۲. تیرچه، ۳. بلوک (ی یونولیت) تشکیل شده است که تیرچه و بلوک خود انواع مختلفی دارد. در این سقف تیرچه ها کار تیر فرعی را انجام می دهند و وظیفه بلوک ها هم  پرکنندگی می باشد



 




سقف تیرچه بلوک به عنوان جایگزین سقف طاق ضربی به وجود آمده است اما همین سقف هم ایراداتی دارد که بالاخره با تدابیری قابل حل است مثلا وزن سنگین این سقف به دلیل وزن بتن یکی از ایراداتی است که به سقف تیرچه بلوک وارد است. اما کاری که ما انجام می دهیم این است که قسمت هایی از بتن که به کشش می افتد را حذف می کنیم البته دقت داشته باشید که نباید آن قسمت 

از بتن که نقش کاور میلگرد ها را دارد حذف کنیم

تیرچه 

عضو پیش‌ساخته‌ای است که جنس آن فلزی یا بتنی می‌باشد که در دو نوع خرپایی و پیش‌ تنیده تولید می‌شود و در دو مرحله تحت اثر نیرو قرار می‌گیرد. 

 

اگر قصد ساخت تیرچه خرپایی را دارید، باید آرماتورهای اصلی مورد نیاز سقف را به یک شبکه خرپایی با ایستایی کافی متصل کنید؛ به این صورت وزن بلوک ها، وسایل و افرادی که روی آن کار می کنند در پاشنه ی بتنی محدودی تحمل خواهد شد. این بتن به حدی خواهد رسید که می تواند در قالب های فلزی که به شکل ناودان است، یا در فندوله ی سفالی شکل گرفته و خود را می گیرد. پاشنه ی تیرچه، حالتی دارد که تکیه گاه کافی و مناسبی را جهت گذاشتن بلوک ها به وجود می اورد. 

یک عکس فوق العاده خوب با جزئیات تیرچه خرپایی در سایت تیرچه استاندارد عزیزی دیدم که فک میکنم واقعا برای شما هم مفید باشه

 



بلوک


همان گونه که اشاره کردیم، بلوک معمولا در جهت استفاده به صورت قالب دائمی استفاده می شود. بخش زیرین بلوک جهت تامین یک سطح صاف با هدف نازک کاری سقف و تیغه های داخلی بلوک با هدف تقویت مقطع آن اجرا می شوند. توجه داشته باشید که در محاسبات مربوط به مقاومت سقف، بلوک ها محاسبه نمی شوند. اما برای قالب هایی که باید نیروهای اجرایی قبل از بتن ریزی، سقف را تحمل نمایند، اجرا می شود و به عنوان نمونه بر روی سقف، قبل از بتن ریزی قدرت تحمل نیروی حاصل از عبور کارگران و افراد مختلف و فرغون را داشته باشد.

 

 


توجه: طراحی سقف تیرچه بلوک کاری دقیقا تخصصی است و تنها اجرای آن مهم نیست

منبع

 
مهندس علی بازدید : 94 سه شنبه 16 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

سلام

امروز قصد دارم در مورد آموزش متره و برآورد و اهمیت آن صحبت کنم. به نظر شما چرا یک مترور باید به روش اجرای کار آشنا باشد؟ آیا شما میتوانید تنها با انجام عملیات های ضرب و جمع و تفریق به راحتی متره و برآورد درستی داشته باشید؟

 

من در این سالها خیلی شنیده ام که می گویند متره کردن که دقیقا همان حجم به دست آوردن است و برآورد هم قیمت را در متره ضرب کردن. بله دقیقا همین است اما کمی متفاوت تر اجازه دهید بگویم اصلا متره و برآورد چیست؟

اگر به چندین مرجع مختلف در مورد متره مراجعه کرده باشید همگی در یک جمله و آن‌هم این‌ که متره به محاسبه و اندازه‌گیری مصالح مورد نیاز برای اجرای یک پروژه یا محاسبه و اندازه‌ گیری مصالح بکار رفته در یک پروژه اجرا شده، گفته می‌شود.

قبل از هر چیز باید این نکته را گوشزد کنیم که علم متره تنها خاص رشته عمران نیست بلکه از این علم در شاخه‌ های دیگر مهندسی مثل مهندسی مکانیک و صنایع یا حتی در زمینه­ های از قبیل خرید و فروش محصولات غذایی یا کشاورزی و… نیز بهره‌ برده می­ شود. متره در واقع به معنای متر کردن است به این معنا که ماقبل و بعد از انجام هر عملیاتِ عمرانی متر می­ کنیم، اما مگر قبل و بعد از یک عملیات عمرانی اندازه ­ها متفاوت است؟ یا اصلاً مگر متره کردن بعد از پایان کار معنا دارد؟

جواب مثبت است. اما سؤالی که شاید الان ذهن شما را درگیر کرده باشد این است که مفهوم متره کردن برای کدام حالت معنا پیدا می ­کند؟ یعنی یک پیمانکار پول کار خود را قبل از اجرای پروژه و با برآورد نقشه­ های تحویلی کارفرما دریافت می­ کند یا بعد از آن؟

اصلاً متره کردن یک پروژه توسط چه کسی انجام ­می ­شود؟ پیمانکار یا کارفرما؟ برای متره کردن چه ابزاری لازم داریم؟

 

دوستان حتما به مقاله کلیات متره و برآورد سبزسازه سری بزنید همان ابتدا کار خیلی خوب متره و برآورد را معنی کرده اند.

 

خب اگر فکر می کنید شما جزو آن دسته از مهندسین هستید که دقیقا می دانید وظایف یک مترور چیست و به دنبال آموزش آن هستید به شما تبریک می گویم در واقع شما در یک قدمی پولدار شدن هستید.

آموزش های رایگان متره و برآورد آپارات کمک خیلی خوبی به شما می کند تا ابتدا راه بیفتید.

بعد از آن هم می توانید به سراغ دیگر آمورش ها بروید اما من پیشنهادم دیگر آموزش ویدئو یی دیدن نیست

بعد از اینکه ویدئو های رایگان را مشاهده کردید قطعا باید به سراغ یک منبع جامع تر بروید. فورا به سراغ یک کتاب فروشی بروید و کتاب متره و برآورد را خریداری کنید.

پس از اتمام این کتاب نوبت آن رسیده است که با یک مترور حرفه ای صحبت کنید تا اجازه دهد شما به عنوان کارآموز در کنار او باشید و حرفه ای شوید.

 

اگر سوالی دارید حتما با من در میان بگذارید. موفق باشید

 

منبع:

مدرسه عمرانی ها

مهندس علی بازدید : 53 دوشنبه 15 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

فونداسیون یا پی یکی از اعضای سازه ای است که بار را از سازه به زمین منتقل می کند اما آیا انواع فونداسیون را می شناسید؟ آیا می دانید دلیل انتخاب متفاوت آنها چیست؟

در این مقاله در مورد انواع فونداسیون صحبت می کنیم.

 

انواع فونداسیون

به صورت کلی از نظر ظاهری سه نوع فونداسیون داریم:

فونداسیون گسترده

فونداسیون نواری

پی منفرد

در ادامه در مورد هر یک از آنها بیشتر توضیح خواهیم داد

 

پی گسترده

از این پی ها زمانی استفاده می کنیم که بار های وارد از ساختمان به پی زیاد باشد و یا مقاومت زمین آنقدر کم باشد که جهت انتقال بار به خاک، تمام سطح زیر ساختمان باید درگیر باشد. این پی ها یکپارچه از بتن آرمه ساخته می شوند و کلیه ستون ها و دیوار ها هم روی همین پی قرار می گیرند. 

 

پی نواری

این نوع از پی ها نسبت طول به عرض زیادی دارند و معمولا پی هایی که نسبت طول به عرض آن ها حدود یا  باشد را فونداسیون نواری می نامیم. محاسبه میلگرد فونداسیون ، مراحل اجرا این نواع فونداسیون ها تفاوتی با فونداسیون گسترده ندارد.

 

پی منفرد

این نوع پی ها معمولا در سازه هایی استفاده می شود که ستون های جدا از هم و با فاصله ای دارند. در واقع این نوع پی ها برای این سازه ها اقتصادی تر هستند.

 

 

مهندس علی بازدید : 168 دوشنبه 28 بهمن 1398 نظرات (0)

انجام پروژه سازه فولادی در ایتبس به علت روند طولانی آن همراه با ابهامات و البته سوالات متداولی است که از ما پرسیده می شود. قطعا شما برای انجام پروژه نیازمند یک چک لیست جامع می باشید تا تمامی مراحل را بدون هیچ کم کاستی انجام دهید.

در این ایبوک جامع  100 صفحه ای تمامی نکات طراحی سازه فولادی در etabs را  برای یک سازه 6 طبقه با سقف کامپوزیت به صورت گام به گام بیان خواهیم کرد و سپس به بررسی طراحی فونداسیون در safe خواهیم پرداخت.

مشخصات پروژه فولادی با سقف کامپوزیت

نوع کاربری: مسکونی

محل احداث:  مشهد

خاک: تیپ III

مقاومت خاک زیر پی   𝑘𝑔/𝑐𝑚2 1.6 می باشد

با توجه به جدول 2-1  آیین نامه 2800 پهنه با خطر نسبی زیاد  A= 0.3g

نوع سقف: کامپوزیت

تعداد طبقات: 6 طبقه

 

پلان اتوکد پروژه سازه فولادی با سقف کامپوزیت

 

مشخصات سیستم‌های باربر جانبی (طبق جدول 3-4 استاندارد 2800):

جهت x:  قاب خمشی متوسط                                      R=5

جهتy: قاب مهاربندی‌شده‌ی همگرای فولادی                R=5.5

 

شما می توانید این پروژه کامل را از سایت سبزسازه، ایبوک پروژه طراحی سازه فولادی دانلود کنید.

تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 43
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 136
  • بازدید ماه : 451
  • بازدید سال : 3,363
  • بازدید کلی : 38,332